30 december 2022

Klei

 (Luister hier naar mijn blog)

Mijn vorige blog was een les voor mezelf. Soms wil ik zo graag iets doen waarmee ik impact maak. Er zijn mensen die eindeloze energie hebben en alles aanpakken, zo lijkt het. En dan ik. Ik draai een beetje in kringetjes rond en aan het einde van de dag ben ik duizelig!

Onlangs had ik zo'n momentje, waarop ik dacht: Wat voor verschil maak ik nou? Toen opende ik mijn mailbox en vond een bericht van iemand die ik drie jaar geleden ontmoet heb. Ze bedankte me voor een mail die ik haar destijds gestuurd had. Ik moest even in mijn geheugen graven, maar al snel kwam het verhaal weer boven.

Na lang twijfelen had ik haar gemaild, omdat ik voelde dat God me iets had laten zien waar zij wat mee kon. Dat was best spannend. De vrouw was kunstenares en ze boetseerde prachtige beelden van honden, hazen en andere dieren. Dit had ik haar geschreven:

Ten eerste wil ik je graag zeggen dat God echt van je geniet. Hij ziet je bezig met je klei en je creativiteit en dat geeft Hem zoveel plezier. Dat is precies wat Hij wil dat je doet met wat Hij in je gelegd heeft toen hij jou maakte. Als ik naar je werk kijk, dan valt me op hoe je de typische dingetjes van de dieren uitvergroot, zo van: Kijk eens wat een bijzondere eigenschap! Je dieren hebben hun eigen karakter, echt heel mooi. Het is een soort eerbetoon aan het dier en aan de Schepper. 







Ken je het verhaal van de schepping van Adam? God boetseerde hem van klei en blies hem de adem in. Ook staat er in de Bijbel dat God jou en mij weefde in de schoot van onze moeder. Hij heeft jou bedoeld zoals je bent. Jij bent de uitwerking van het creatieve idee dat Hij in zijn hoofd had. Ondertussen ben je werk in uitvoering. Als je leert en God met je bezig is, dan voelt dat soms een beetje als doodgaan. Net als wanneer jij van je kunstwerk denkt: Nee, dat moet toch een beetje anders. En soms maak je het eerst helemaal kapot, voordat je er iets moois van maakt. Ik vond het interessant om te lezen dat je eerst iets maakt, het vervolgens in stukken hakt en uitholt, zodat het daarna veel steviger staat en je het kunt afwerken. Zo voelt het leven soms ook. 

Ja, dus misschien is de boodschap wel, heb geduld, geef jouw stuk klei aan de Grote Kunstenaar en dan kun je er zeker van zijn dat je precies wordt wat je zijn moet. Als Hij je ergens voor roept, dan zal Hij ook zorgen dat je het kunt! 

De woorden hadden haar recht in haar ziel geraakt, schreef ze, zelfs drie jaar later nog. Dat is nog eens impact. De woorden raakten mij ook...



Geen opmerkingen:

Een reactie posten

In een bootje

(Luister hier naar mijn blog) Onlangs had ik een droom. Ik probeer mijn dromen altijd te onthouden, want je kunt er veel van leren. In Psalm...