31 oktober 2022

Doe je wel genoeg?

(Luister hier naar mijn blog)


Wat een heerlijk ochtendje. In mijn pyjama zeg ik man en kinderen gedag en kijk om me heen in mijn stille huis. Geen stemmen aan mijn hoofd, geen dingen die moeten, niemand die kritiek heeft of iets van me wil. Alleen ik. En dan, als een vervelende huisvlieg, komt die vraag in me op: Doe je wel genoeg?

Ik heb al vaker met die vraag afgerekend, tenminste, dat dacht ik. Maar het is net als met zo'n vlieg: Soms weet je zeker dat je hem geraakt hebt en is hij nergens meer te bekennen, maar even later zoemt 'ie toch weer om je hoofd. Of is het een andere? 

Klap één: Mijn mentale lijstje. Stofzuigen, check. Sporten, check, maar... dat is voor mezelf, dat telt niet. De was doen, check. Administratie, check. Nou, ik heb wel genoeg gedaan.

Klap twee: Dit is mijn vrije tijd. Ik moet mijn rust pakken nu het kan. Straks als de kinderen thuiskomen, begint mijn werkdag. 

Klap drie: Denken is ook iets doen, toch? Als ik geen tijd heb om te denken, loopt alles in de soep en ben ik niks waard. 

Fatale klap: Het gaat niet om wat ik doe, maar om wie ik ben. 

Hé, nog een vlieg! Lekker makkelijk. Ben je meer dan een ander, dat jij niet hoeft te werken en te presteren?

Herkenbaar? 

Ik moet denken aan ons bezoek van afgelopen week aan een sprookjeskasteel in de Ardennen. In één van de slaapkamers lag Doornroosje te slapen in een prachtige jurk. Niets kon haar wekken uit haar honderdjarige slaap. Alle moeilijke dingen gingen aan haar voorbij, terwijl ze daar eindeloos kon uitrusten. 

Eindeloze rust. De Bijbel spreekt daar ook over. Jezus zegt: Kom bij mij als je vermoeid en belast bent en Ik zal je rust geven, want mijn juk is zacht en mijn last is licht. 

Hij is gekomen om ons rust te geven van ons eigen harde werken. Het is niet zijn bedoeling dat ik mijn waarde bewijs door hard mijn best te doen. Sterker nog, als het zo moest gaan dan zou ik daar nooit in slagen, want wie bepaalt wat genoeg is en wie kan er ooit genoeg doen? 

Mijn startpunt moet niet zijn: Doe ik wel genoeg? Maar: Ben ik wel goed genoeg? Het antwoord op die vraag weet God alleen en Hij zegt: Ja! Jij bent door Mij geliefd en gewild en al je fouten en tekortkomingen heb Ik weggedaan. Jij bent goed genoeg! Dat geeft rust. Vanuit die rust mag ik dingen gaan doen. Niet omdat het moet, maar omdat ik het wil. 

Klap!




4 opmerkingen:

In een bootje

(Luister hier naar mijn blog) Onlangs had ik een droom. Ik probeer mijn dromen altijd te onthouden, want je kunt er veel van leren. In Psalm...